کنترل فاکتورهای قلبی عروقی برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 ، حیاتی است

16نوامبر 2020 - بر اساس تحقیق جدیدی که در مجله ی انجمن قلب آمریکا منتشر شد، حتی زمانی که عوامل خطر مرتبط با بیماری های قلبی عروقی، بطور بهینه کنترل گردند، بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با جمعیت عمومی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند.

پرفسور Alison Wright، نویسنده ی اول این مقاله و همکار تحقیقاتی در مرکز فارماکواپیدمیولوژی و ایمنی دارویی در دانشگاه منچستر در انگلستان، گفت: مطالعات قبلی نشان داده اند که در صورت کنترل بهینه همه ی عوامل خطر، خطر ناچیزی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را برای حوادث بیماری های قلبی عروقی یا مرگ تهدید می کند یا اصلا خطر بیشتری آنها را تهدید نمی کند. تیم ما به دنبال تعیین میزان تاثیر کنترل فاکتورهای خطر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بر ابتلاس آنها بهCVD و مرگ و میر، و مقایسه ی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با کنترل بهینه ی این فاکتورهای خطر با افراد بدون دیابت نوع 2، بود.

محققان داده های مرتبط با بستری در بیمارستان و مرگ و میر را از دو منبع از سال های 2006 تا 2015 گردآوری و تجزیه و تحلیل کردند: Clinal Practice Research Datalink (CPRD)   و مجموعه داده های مراقبت از دیابت اسکاتلند(SCI-Diabetes) . بیش از 101000 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 شناسایی و با نزدیک به 379000 فرد غیر دیابتی درCPRD و نزدیک به 331000 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 در SCI-Diabetes، مطابقت داده شدند.

محققان بر روی پنج عامل خطر قلبی عروقی متمرکز شدند: فشار خون، استعمال دخانیات، کلسترول، تری گلیسیرید و قند خون،، سپس آنها ارتباط بین حوادث قلبی عروقی و مرگ در آینده را در میان این عوامل خطر که به طور بهینه کنترل شده بودند، بررسی نمودند. علاوه بر این، آنها بررسی کردند که آیا وجود بیماری قلبی کلیوی (قلب و کلیه) بر این ارتباطات تأثیر می گذارد یا خیر.

تجزیه و تحلیل آنها نشان داد:

•         فقط 6٪ از شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 ، دارای کنترل بهینه بر هر پنج عامل خطر بودند(مقادیر آنها در محدوده هدف بود).

•         حتی زمانی که هر پنج عامل خطر قلبی عروقی به طور بهینه تحت کنترل بود، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، هنوز 21٪ بیشتر در معرض خطر CVD و 31٪ بیشتر در معرض خطر بستری شدن به دلیل نارسایی قلبی نسبت به افراد بدون دیابت قرار داشتند.

•         ارتباط بین تعداد عوامل خطر افزایش یافته و خطر وقوع CVD در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که بیماری قلبی نیز نداشتند، بیشتر بود.

پرفسور رایت گفت: افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید در اسرع وقت تحت درمان عوامل خطر قلبی عروقی قرار بگیرند، صرف نظر از اینکه در حال حاضر به بیماری قلبی عروقی مبتلا باشند یا نباشند. در حقیقت این نتایج نشان می دهد که پتانسیلی واقعی برای کاهش تأثیر کلی دیابت نوع 2 بر حوادث قلبی عروقی در آینده وجود دارد، به خصوص برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که هنوز CVD برای آنها تشخیص داده نشده است.

در حالی که محققان خاطرنشان کردند که این تحقیق به طور کلی اهمیت کنترل فاکتورهای خطر را نشان می دهد، تحقیقات آینده کشف خواهد کرد که کدام یک از این عوامل خطر، بیشترین تأثیر را در خطر قلبی عروقی دارد و بنابراین مهمترین هدف برای مداخلات است. بر اساس Life's Simple 7®، که از سوی انجمن قلب آمریکا ارائه شده است، هفت عامل خطر وجود دارد که افراد می توانند با تغییرات ساده در سبک زندگی خود آنها را بهبود بخشند تا به سلامت قلب و عروق ایده آل دست یابند: کنترل فشار خون ، کنترل کلسترول، کاهش قند خون، افزایش فعالیت بدنی، خوردن غذاهای سالم، کاهش وزن و ترک سیگار.

محدودیت این مطالعه این است که این یک مطالعه مشاهده ای است، و با استفاده از داده های سوابق پزشکی مراقبت های اولیه که ممکن است ناقص باشد انجام شده است. بنابراین، این داده ها ممکن است تصویر کاملی از وضعیت سلامتی این بیماران را ارائه نکنند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20201116/Cardiovascular-risk-factor-control-is-vital-for-adults-with-Type-2-diabetes.aspx